Marx.ba
Black Friday odnosno Crni petak dan je u godini kada cijene proizvoda drastično padaju i popusti su u svakom izlogu. Ovaj dan, koji svake godine pada na zadnji petak u novembru, obilježava se širom svijeta, pa će tako biti i danas. Brojne prodavnice će imati popuste, ali da ne bude zabune neki od njih “proslavu” su produžili na cijelu sedmicu, a neki i na cijeli mjesec i više.
Značenje Crnog petka počeo se oblikovati 1950-ih godina i koristila ga je policija u Philadelphiji. Kako Crni petak pada na dan nakon američkog Dana zahvalnosti, policija je tim terminom opisivala haos koji je nastajao u gradu. Za njih je taj dan bio sve samo ne dan za slavljenje zbog velikog broja turista i kupaca koji dolaze u grad.
No tokom 80-ih godina, došlo je kompletnog zaokreta “Crnog petka” iz negativnog u nešto pozitivno. Trgovci su počelo promovirati ideju da je Crni petak dan kad njihovo poslovanje prelazi iz crvenog što označava gubitak u crno što označava profit. Ova marketinška strategija pomogla je u transformaciji Crnog petka u ono što danas poznajemo – dan velikih popusta i početak praznične sezone kupovine.
Iako u nazivu stoji samo petak, Black Friday ne traje samo jedan dan. Neki trgovački centri ga počnu obilježavati već početkom “Crne sedmice”. S razvojem tehnologije, Crni petak je također evoluirao iz isključivo fizičkog događaja u iskustvo koje kombinira online i offline kupovinu. Mnogi trgovci sada nude svoje popuste i putem interneta, omogućujući kupcima da izbjegnu gužve u trgovinama.
Kao odgovor na rastuću popularnost online kupovine, nastao je Cyber ponedjeljak. Ovaj dan, koji pada na prvi ponedjeljak nakon Dana zahvalnosti, fokusira se isključivo na online popuste. Zajedno s Crnim petkom, Cyber ponedjeljak čini “Cyber vikend”, period intenzivne online kupovine.
Iako trgovci pune svoje blagajne, Black Friday svake godine donosi ozbiljne posljedice, pogotovo u SAD, gdje ljudi podliježu nasilju i ozljedama u natjecanju da ugrabe željeni artikl s popustom. Posljednjih godina i online prodaja sve je jači kanal prodaje, a brojke prodanih proizvoda i zarade za Black Friday penju se u nebesa. Sve veći je procenat onih koji ne idu u prodavnice nego kupuju online.
Prosječna ušteda koju kupac ostvari je 37 posto (tako su izračunali u SAD), a najveći fokus trenutno je na elektroničkim uređajima i gadgetima. Naime, najveći broj kupaca pripada millennial generaciji, koji troše upravo na uređaje, dok generacija Z fokus stavlja na putovanja.
VEZANO
Ostvaruju promet u milijardama: Ovo je top 10 online trgovina u Evropi