Marketing X Business

Sve veća briga o zdravlju gura prodaju bezreceptnih lijekova i vitamina u BiH

Bloomberg Adria

(Foto: NTV)

Prodaja lijekova za koje nije potreban liječnički recept (CHC) zabilježila je snažan rast u Bosni i Hercegovini u prošloj godini. Bosanskohercegovačke kompanije su u ovom segmentu evidentirale rast prometa od 13,3 do 21 posto. Značajan rast prodaje bilježe i vitamini i dodaci prehrani s obzirom na to da potrošači nastoje poboljšati svoje zdravlje i učiniti ga većim prioritetom.

Prema podacima Euromonitor Internationala, u 2023. godini neke kategorije, poput lijekova za kašalj, prehladu i alergije (peludna groznica), koje su bile negativno pogođene tokom pandemije, nastavljaju se vraćati na nivoe prije pandemije.

– Nekontrolirana inflacija i rastuće jedinične cijene dodatno su opteretili vrlo ograničene raspoložive prihode potrošača u BiH. Rast prodaje ovih proizvoda rezultat je rasta cijena, navode iz Euromonitor Internationala.

Iz farmaceutske kompanije Hemofarm, članice STADA Grupe za Bloomberg Adriju, kažu da su u kategoriji CHC proizvoda u 2023. ostvarili rast od oko 16 posto u odnosu na prethodnu godinu.

– Najtraženiji proizvodi u ovom segmentu su oni koji spadaju u kategoriju za tretman prehlade i gripe, kašlja, začepljenog nosa, upale grla”, dodaju.

Dobre rezultate bilježi i kompanija Bosnalijek. Na tržištu BiH, Bosnalijek je u 2023. godini zabilježio rast prodaje bezreceptnih lijekova od 13,13 posto u odnosu na prethodnu godinu.

– Najveći generatori našeg rasta u segmentu bezreceptnih lijekova su lijekovi koji se koriste protiv prehlade i gripe i čija je prodaja u 2023. godini porasla za 23,95 posto, kažu za Bloomberg Adriju iz ove kompanije.

Među najtraženijim proizvodima ove kompanije su i oni koji se koriste protiv bolova, proizvodi protiv grlobolje i kašlja, te proizvodi za sprečavanje poremećaja cirkulacije (npr. acetilsalicilna kiselina).

Kada je riječ o inozemnom tržištu, iz ove kompanije ističu da je ukupno tržište bezreceptnih lijekova i dodataka prehrani u zemljama Adria regije u stalnom porastu, te da prodaja njihovih proizvoda prati ovaj trend.

– U 2023. godini proizvodi koji se izdaju bez liječničkog recepta bilježe rast prodaje za 28 posto, naglašavaju, te dodaju da je prodaja njihovog vodećeg lijeka protiv alergija porasla za 50 posto.

Kompanija Farmavita je u CHC segmentu zabilježila rast od 21 posto, unatoč izazovima u lancu snabdijevanja zbog učestalih nestašica i činjenici da je ukupno tržište raslo devet posto.

– Ovaj uspjeh pripisujemo našoj sposobnosti brzog prilagođavanja tržišnim promjenama i stalnom unapređenju naših usluga i proizvoda, za Bloomberg Adriju kaže Lejla Alajbegović Kaltak, direktorica marketinga ove kompanije.

Ističe da su u ovom segmentu najtraženiji analgetici, odnosno lijekovi za ublažavanje bolova. Također, proizvodi protiv prehlade i gripe su vrlo traženi zbog učestalih viroza koje generiraju potrebu za tim lijekovima kroz različite sezone.

– Osim toga, visoku potražnju bilježe i preparati za povećanje nivoa željeza u krvi te za jačanje imuniteta, a zatim slijede vitamini i ostale grupe dodataka prehrani, dodaje Alajbegović Kaltak.

Kada je riječ o suplementima, prema podacima Euromonitor Internationala, vitamini bilježe jednu od najviših stopa rasta unutar potrošačkog zdravlja u 2023. godini, zahvaljujući snažnoj potražnji potrošača potaknutoj trendovima zdravlja i wellnessa.

– Unos vitamina i suplementacija dobivaju na važnosti u BiH, s jakom potražnjom potrošača koja potiče maloprodaju u 2023. godini, unatoč prijetnji rastućih cijena, navode.

Dodaju da je kriza koju je uzrokovala pandemija COVID-19 povećala potražnju za vitaminima, jer su potrošači tražili proizvode za koje se vjeruje da poboljšavaju rad imunološkog sistema, kao i proizvode koji se suprotstavljaju potencijalno štetnim učincima sjedilačkog načina života i loših prehrambenih navika, tipičnih za izolaciju u kući.

– U 2023. godini, kategorija i dalje ima koristi od promjena uzrokovanih pandemijom. Zaista, tržište ne pokazuje znakove umora, s dobrim rezultatima svih vrsta vitamina. Multivitamini i proizvodi za žene su prilično popularni među potrošačima. To nije iznenađujuće, budući da se žene u BiH obično više fokusiraju na svoje zdravlje nego muškarci i češće kupuju i redovnije koriste multivitamine, pojašnjavaju iz Euromonitor Internationala.

Navode da je Vitamin E najbrže rastuća kategorija u 2023. godini unutar vitamina, a slijedi ga vitamin A.

– Popularnost ove dvije vrsta vitamina proizlazi iz njihovih koristi za ljudski organizam i procese, uključujući poboljšanje imunološkog sistema, zaštitu kože i svojstva zacjeljivanja rana, zajedno s antioksidativnim svojstvima koja mogu pomoći u smanjenju oksidativnog stresa, pojašnjavaju.

Osim toga, vitamin A pomaže u zaštiti i jačanju zdravlja očiju, dok smanjuje rizik od raka i pomaže kod akni. Ove koristi su posebno popularne među mlađim potrošačima poput milenijalaca i generacije Z.

Iz kompanije Hemofarm kažu da je u pandemiji znatno porasla ukupna potrošnja dodataka prehrani u odnosu na prethodne godine, a posebno vitamina i minerala.

– Danas su u ovoj kategoriji najtraženiji preparati magnezija, vitamina D, željeza, vitamina B kompleksa, cinka i vitamina C, ali i proizvodi namijenjeni zdravlju digestivnog trakta (probiotici), dodaju.

Isto potvrđuju i iz kompanije Bosnalijek. Pacijenti su navedene proizvode koristili kao suportivnu terapiju u liječenju, a svakako i preventivno. Najveća potražnja je bila za njihovim proizvodom za jačanje imuniteta koji u svom sastavu ima matičnu mliječ te za vitaminom C.

Snažan rast u ovom segmentu bilježe na inozemnom tržištu.

– Prodaja dodataka prehrani raste za 43 posto, a najveći rast bilježi naš proizvod koji se koristi za tretman i prevenciju nedostatka vitamina B12, čija je prodaja na tržištu Srbije i Crne Gore porasla za 69 posto. Bilježimo porast potražnje za proizvodima iz kategorije dodataka prehrani u Turskoj, Iraku, Libiji i Jemenu, naglašavaju iz Bosnalijeka.

Alajbegović Kaltak dodaje da segment bezreceptnih lijekova i dodataka prehrani bilježi stalni rast, uslijed trenutnog životnog stila i sve veće potrebe za očuvanjem zdravlja, kao i svjesnosti o važnosti ovih proizvoda.

– Pandemija je znatno izmijenila stav pacijenata prema liječenju, posebno pozicionirajući suplementaciju kao ključnu za oporavak. Kao rezultat toga, zabilježili smo porast prodaje takvih proizvoda, kao i pojavu novih proizvoda na tržištu. Najtraženiji su preparati za dopunu željeza, poboljšanje imuniteta, te minerali i vitamini u raznim kombinacijama, ističe.

Iz Euromonitor Internationala ističu da, kako se trend samoliječenja ubrzava, prodaja proizvoda za zdravlje potrošača ostaje stabilna. Ipak, zbog opadajuće populacije u zemlji i zasićenja u nekim od najznačajnijih kategorija zdravlja potrošača, očekuje se sporiji rast vrijednosti.

– Vitamini su zasićena kategorija u BiH, što će uz smanjenje populacije usporiti njen budući rast u predstojećem razdoblju. Ipak, kategorija će umjereno rasti, podržana rastućim trendom zdravog života, koji ističe važnost konzumacije vitamina i suplementacije, dodaju.

I iz Bosnalijeka kažu da nakon pandemije bilježe stagnaciju potražnje u ovom segmentu.

– Nakon pandemije je došlo do stagnacije potražnje za vitaminima i proizvodima za jačanje imuniteta, što je posljedica pogoršanja socijalnog statusa stanovništva, kao i nezadovoljavajućeg nivoa svijesti o zdravlju i značaju prevencije raznih bolesti” dodaju.

Ono što je sigurno je da kvalitetnih proizvoda u ovim segmentima neće manjkati na bh. tržištu. Farmaceutske kompanije u BiH nastavljaju unapređivati svoje proizvode i razvijati nove formule kako bi zadovoljile rastuću potražnju i osigurale kontinuiran rast.

Hemofarm planira uvođenje novih terapija i dodataka prehrani, dok Bosnalijek radi na registraciji novih proizvoda i širenju poslovanja na nova tržišta. Farmavita također očekuje nastavak rasta u drugoj polovini godine, s fokusom na inovacije i kvalitet proizvoda.

Povezani članci