N. D.
Pred svima onima koji žele izvoziti vino u Evropsku uniju, pa tako i vinarima iz BiH, uskoro istječe rok za ispunjavanje još jednog novog propisa.
Prije više od 20 godina usvojene su EU oznake sastojaka i nutritivnih informacija na pakiranoj hrani. No i prije toga mnogi proizvođači počeli su navoditi sastojke, ne bi li potrošače pružili informacije o tome što se sve nalazi u hrani koju kupuju. Proizvođači alkoholnih pića, bilo da je riječ o pivu, jačim alkoholnim pićima ili vinu, uspjeli suizbjeći navođenje sastojaka i podataka o nutritivnoj vrijednosti na etikama boca.
Ipak, Evropska unija tome staje na kraj, barem što se tiče vina. Naime, od 8. decembra svi vinari koji plasiraju svoje proizvode u EU morat će na bocama jasno istaći sve sastojke dodane tokom procesa nastanka vina, kao što su sumporni dioksid, šećer, bojila, kvasac, kiseline, aditivi, alergeni. Svako vino proizvedeno i/ili označeno od tog datuma, morat će zakonski prijaviti sve te informacije.
Svako izostavljanje ili lažiranje informacija tretirat će se kaoprevara potrošača, a s tim će se izazovima suočiti i trgovci vinima, prodavači i sommelieri, jer bez barem površnog poznavanja procesa proizvodnje vina, nije lako razumjeti što koji sastojak uopće radi u vinu, zašto je dodan i što njegova prisutnost znači za vino.
Osim toga, morat će na deklaracijama dostaviti potpune informacije o hranjivim vrijednostima – kao što je slučaj za bilo koji prerađeni prehrambeni proizvod – poput količine soli, šećera, ugljikohidrata i kalorija. Iako će na etiketi biti obavezno navesti udio alkohola, potencijalne alergene, veličinu boce i energetsku vrijednost, podaci o nutritivnoj vrijednosti i sastojcima mogu se pohraniti online, te im se može pristupiti putem QR koda na boci vina.
Na web stranicama s podacima o sastavu vina ne smiju se nalaziti bilo kakvi drugi podaci osim navedenih, što znači da tu nema mjesta za reklameili prikupljanje podataka.
U uredbi se vino izdvaja zato što se, unatoč pokrenutom pravnom procesu EU prije deset godina, vinska industrija opirala dobrovoljnom uključivanju tih informacija na etiketu, tvrdi Decenter.
Za razliku od vinarske industrije, 70 posto proizvođača piva – kao i mnogi proizvođači jakih alkoholnih pića – već dobrovoljno dodaju ove informacije na svojim proizvodima.