Bloomberg Adria
Industrija bezalkoholnih pića u 2023. godini suočila se s izazovima rastućih troškova, no prema ocjenama triju bh. kompanija za Bloomberg Adriju, uspješno su okončale poslovanje unatoč povećanim cijenama sirovina, troškova života, ali i nefleksibilnim zakonskim regulativama. Paralelno, analitičari BBA bilježe snažnu potražnju potrošača u Adria regiji, što, dok potiče rast cijena, istovremeno stvara pritiske na troškove u industriji.
Amra Skrobo Berberović, direktorica marketinga Boreas d.o.o. Stanić Group, kaže kako je 2023. godina bila izazovna, ali uspješna. Tokom godine bio je umjereni rast prodaje u segmentu bezalkoholnih pića, što je rezultat fokusa na potrebe i želje potrošača.
– Došlo je do povećanja cijena bezalkoholnih pića, u prosjeku za 10-15 posto. Glavni razlozi su bili rast cijena sirovina, povećani troškovi transporta i opća inflacija. Svjesni smo utjecaja ovog povećanja na naše kupce i trudili smo se da ga minimiziramo koliko god je moguće, kaže Skrobo Berberović.
Rast cijena imao je određeni utjecaj na plate zaposlenika, a kako kaže Skrobo Berberović, u skladu s povećanjem troškova života, povećane su plate na početku prošle godine.
Kako kaže, kad je riječ o 2024. godini, očekivanja su usmjerena na stabilizaciju tržišta i daljnji rast prodaje.
– Fokusirat ćemo se na proširenje našeg asortimana bezalkoholnih pića i jačanje marketinških aktivnosti, s ciljem boljeg razumijevanja i zadovoljavanja potreba naših potrošača. Također, planiramo intenzivirati saradnju s našim partnerima i klijentima kako bismo zajednički odgovorili na izazove i iskoristili nove prilike na tržištu, kaže Skrobo Berberović za naš medij.
Snažna potražnja potrošača u Adria regiji podržala je rast cijena, omogućavajući proizvođačima da prebace svoje rastuće troškove na prodajne cijene, navode analitičari Bloomberg Adrije u svojoj najnovijoj analizi.
Cijene proizvođača bezalkoholnih pića u Adria regiji znatno su porasle u 2022. i nastavile rasti u 2023. godini. Potrošačke cijene održale su sličan uzorak rasta, nadmašujući prosjek ukupne potrošačke košarice u prvih jedanaest mjeseci 2023. Struktura troškova, pod utjecajem cijena energije, plaća i troškova sirovina, igrala je ključnu ulogu u vođenju ukupnog povećanja cijena.
Unatoč raznim izazovima i promjenama u segmentu HoReCe i nabavnih lanaca, Sarajevski kiseljak je u 2023. godini ostvario rast prodaje. Ovaj prodajni rezultat posljedica je fokusa na razvoj novih proizvoda koji su u skladu s promijenjenim potrebama i očekivanjima potrošača, kao i na unapređenju kvaliteta i pakiranja, navode iz kompanije za Bloomberg Adriju.
– U 2023. godini, Sarajevski kiseljak nije povećao cijene svojih proizvoda. Ova odluka uslijedila je nakon pažljive analize tržišnih uvjeta i poslovne strategije. Usprkos globalnoj inflaciji i povećanju troškova, odlučili smo apsorbirati ove dodatne troškove umjesto da ih prenesemo na naše potrošače, kažu iz Sarajevskog kiseljaka, dodavši kako su povećana ulaganja u zaposlene i povećanje plata.
– Usredotočili smo se na dodatne beneficije i programe za zaposlenike, kao što su programi obuke i razvoja, fleksibilni radni uvjeti i poboljšani zdravstveni benefiti, kažu.
Kako su naveli analitičari, rast plaća u proizvodnji napitaka, zajedno s visokim stopama inflacije, pridonio je pritiscima na troškove industrije.
– Plaće (u apsolutnim iznosima) unutar regije bile su iznad prosjeka u prvih devet mjeseci 2023. godine, budući da proizvodnja zahtijeva značajan udio stručne radne snage, npr. za upravljanje mašinama i kontrolu kvaliteta, navodi analitički tim.
U ovoj godini Sarajevski kiseljak očekuje daljnji rast prodaje i profitabilnosti, vođeni pažljivo osmišljenom strategijom prodaje, marketinga i distribucije. “Posvećeni smo kontinuiranom ulaganju u sve naše brendove, redovito osluškujući i reagirajući na potrebe i želje naših potrošača u pogledu okusa, ambalaže, dostupnosti i inovacija. Poštivanje visokih standarda u proizvodnji i distribuciji, kao i sigurnost na radnom mjestu, ostaju imperativ”.
Također i Sarajevska pivara svoje poslovanje u 2023. godini ocjenjuje uspješno, a kako za Bloomberg Adriju kaže direktor Sarajevske pivare Azur Mandžuka, ostvaren je značajan rast prodaje u usporedbi s prethodnom godinom.
Sarajevska pivara i drugi proizvođači u BiH susreli su se u u posljednje četiri godine s povećanim rastom cijena sirovina, repromaterijala, transporta, te energetskom krizom koja je značajno uticala na poslovanje. Cijene bezalkoholnih pića su rasle tokom protekle godine.
– Rast cijena sirovina i repromaterijala bio je značajan faktor. Sirovine koje koristimo u proizvodnji bezalkoholnih pića, doživjele su povećanje cijena na globalnom tržištu. Bitno je napomenuti da 95 posto sirovina uvozimo. Troškovi transporta također su porasli. Povećanje cijena goriva, kao i rast troškova logistike i distribucije, dodatno su pridonijeli povećanju troškova proizvodnje, a samim tim i cijena bezalkoholnih pića. Također, inflacija je bila jedan od ključnih faktora u rastu cijena, objašnjava Mandžuka.
Ovo povećanje troškova direktno je utjecalo na ukupne troškove proizvodnje, što je rezultiralo povećanjem cijena gotovih proizvoda, međutim rast cijena sirovina i repromaterijala ne može pratiti rast cijena bezalkoholnih pića zbog nelojalne konkurencije. Kako kaže, loša briga države i nepostojanje adekvatnih zakonskih rješenja o zaštiti domaćeg proizvoda dovode do nelojalne konkurencije na tržištu.
Kada je riječ o radnicima, došlo je do povećanja plata.
– Manjak podrške vlasti za kreiranje povoljnijih uslova poslovanja stavlja u nepovoljan položaj domaće kompanije. Također, zbog neispunjenih obećanja vlade FBiH o izmjeni i dopuni zakona o doprinosima u smislu smanjenja stope doprinosa, ograničene su nam mogućnosti povećanja neto plata, poručuje.
Cilj za 2024. godinu jeste da postignu značajan rast i prošire poslovanje na novom tržištu, kao i da prošire tim stručnjaka, ali i dodatno ulaganje u zaposlene.
– Očekujemo da će 2024. godina biti veoma teška poslovna godina, zbog niza nepovoljnih tržišnih uslova, nepovoljne zakonske regulative koja se odnosi na tržište – segment bezalkoholnih proizvoda. Najbolji primjer je zakonska regulativa koja nalaže obračun i plaćanje akciza na promet bezalkoholnih proizvoda, dok se za pojedine proizvode koji sadrže alkohol ne obračunava akciza. Pored navedenih prepreka, također je evidentan problem s parafiskalnim nametima svih nivoa vlasti, zaključuje Mandžuka.
Kako kažu analitičari, prosječna bruto zarada u segmentu proizvodnje napitaka intenzivnije je rasla u 2022. u usporedbi s prosječnom plaćom, a zatim su uslijedile niže stope rasta u 2023. godini.